fbpx

Hjertefokuseret Åndedræt

Hjertefokuseret Åndedræt - Skaber ro og balance - Succes med Livet

Et Hjertefokuseret Åndedræt skaber ro og balance

Et bevidst og hjertefokuseret åndedræt er et vigtigt redskab i hverdagen.

Vi er mange der i hverdagen har et kort og hurtigt åndedræt og kun bruger den øverste halvdel af lungerne. Måske kender du også oplevelsen af at du holder vejret når du skal koncentrere dig, eller at du trækker vejret kort og hurtigt. Det kan være årsag til træthed og manglende koncentration fordi vi ikke udnytter lungernes fulde kapacitet.

Åndedrættets fysiske funktion er at skaffe ilt til kroppens funktioner og hjælpe kroppen af med kuldioxid, damp og affaldsstoffer. Men åndedrættet har også en meget vigtig mental funktion.

Vores åndedræt er med os hele tiden og åndedrættets rytme og hastighed styres automatisk af kroppen afhængig af behov. Men vi kan også vælge at fokusere på åndedrættet og justere på rytme og hastighed.

Åndedrættet kan bevidst bruges til at skabe mental ro og balance ved blot at bruge en helt enkel teknik.

Sådan bruger du et Hjertefokuseret Åndedræt

Find et roligt og rart sted

For at kunne have fuldt fokus på åndedrættet er det en god ide at finde et roligt sted, hvor du har mulighed for at lukke øjnene og lukke alt andet ude i nogle minutter. Hvis det ikke er muligt kan teknikken også bruges med åbne øjne og med uro omkring dig. 🙂 Det handler om at du kan rette opmærksomheden mod dig selv et øjeblik.

Fokuser på åndedrættet

Ret din opmærksomhed mod dit åndedræt og læg mærke til indåndinger og udåndinger. Slap af i skuldrene, brystet og maven. Gør åndedrættet langsommere og dybere. Tæl eventuelt til 5 eller 6 på hver indånding og udånding. Lad åndedrættet nå helt ned i maven og lad maven være det eneste der bevæger sig med dit åndedræt.

Fokuser på hjertet

Ret din opmærksomhed mod området omkring dit bryst og dit hjerte. Måske hjælper det dig at holde fokus ved at placere en hånd eller en finger på dit bryst og dit hjerte.

Fokuser åndedrættet igennem hjertet

Forestil dig at du trækker vejret igennem dit hjerte. Følg din vejrtrækning med indåndinger og udåndinger igennem dit hjerteområde.

Efter kort tid med et hjertefokuseret åndedræt, hvor du har fokus på en vejrtrækning igennem hjerteområdet, vil du naturligt komme i en tilstand af lethed, ro og balance. Og så er du klar til at fortsætte dagen med mere energi og overblik.

Lær at bruge et Hjertefokuseret Åndedræt

Vi benytter hjertefokuseret åndedræt i vores meditationer som du finder i vores online kurser. Vores online kurser kræver ingen forudsætninger og er nemme at bruge fra din computer, tablet eller smartphone.


Inspiration

Denne artikel er inspireret af Heartmath Institute. Læs vores artikel om Heartmath Institute her

På Saxo finder du både bøger og lydbøger om Heartmath

Besøg Heartmath Institute på deres hjemmeside her


Husk at du er helt fantastisk som den du er og nyd at være dig

Vi ønsker dig en dejlig dag

Related Articles

Responses

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.