fbpx

Plantedrevet Trivsel

Plant-Powered & Thriving

Plant-Powered & Thriving

Food Revolution Network med John og Ocean Robins i spidsen, har sammensat forløbet Plant-Powered & Thriving. Forløbet har hjulpet mange med at finde et bedre helbred gennem en sundere livsstil.

Har du også prøvet at lægge din kost om til noget der er sundere og er faldet tilbage i gamle rutiner?

Forløbet Plant-Powered & Thriving fra Food Revolution Network er et 6 ugers online kursus, hvor du bliver guidet igennem en ændring af kosten til en sundere kost.

Vi har samlet nogle af hovedpunkterne fra videoen herunder.

Udsagn der ofte bliver brugt om at spise sundere

Når vi taler livsstilsændringer så er det ofte disse 4 områder der fokuseres

  • Undgå rygning
  • Tilstræb en sund vægt
  • Sørg for motion
  • Spise sundt.

Og når den sunde kost skal på banen, så har vi gerne nogle af disse argumenter.

Sund kost er forvirrende og kompliceret

Undersøgelser viser at nogle oplever helt op til 80% mindre risiko for sygdom ved at lægge sin livsstil og kostvaner om.

Man behøver ikke at blive vegetar for at lægge sin kost om til et valg af sundere varer. Man kan starte med at være bevidst om hvor madvarerne kommer fra og hvordan de er vokset.

Og, selv om det er nemmere at køre forbi pølsevognen eller tanken, og hente sin snak, så er det meget billigere og sundere at have en snak med hjemmefra.

Sund mad er kedelig

Vores kultur har opdraget os med at der findes sjov mad og så findes der sund mad.

Den sjove mad er den mad vi spiser når vi vil belønne os selv. Som børn er det is, chips og slik. Og som voksne er det god mad med et glas vin eller øl til.

Sund mad behøver ikke være kedelig og den sjove mad kan også sagtens være sund. Det kræver bare lidt mere opmærksomhed at ændre gamle vaner og så kommer resultaterne hurtigere end vi regner med.

Det gør ikke en forskel for verden hvad jeg spiser

Fødevaremarkedet vil producere det vi køber. Så hvis vi vælger at købe gode sunde råvarer, så vil producenterne levere det til os.

Vi kan hjælpe vores grundvand og vores egen og jordens sundhed ved at købe madvarer der er produceret uden kemikalier.

Kød, æg og mælk Animalsk madproduktion optager 83% af verdens landbrugsjord, men producerer kun 18% af kalorierne. Vi kan hjælpe med at ændre denne balance når vi spiser mere grønt.

Når vi køber lokale økologiske madvarer så hjælper vi jorden med at levere den mad vi har brug for.

10 Plante drevne tips

Fra Plant-Powered & Thriving

Spis rigtig mad

Noget af den mad vi spiser er tilsat meget salt, sukker og fedt. Det betyder at vi vil have mere af det og vi bliver usunde og overvægtige.

Når vi spiser rigtig mad er det nemmere at mærke når vi er mætte så vi ikke spiser for meget.

Når vi køber lokale råvarer og selv laver vores mad, så ved vi hvad vi spiser. Resultaterne viser sig hurtigt.

Spis ikke for meget

Mange af os spiser 500 kalorier eller mere for meget hver dag. Det fører til at vi bliver overvægtige.

Når vi spiser fiber har vi nemmere ved at mærke at vi er mætte. Det er også godt for de gode bakterier i tarmen, der skal hjælpe med at fordøje maden.

Spis planter

Vi kan med fordel ændre fordelingen på de madvarer vi spiser. Når vi spiser flere planter hjælper vi kroppen med at forebygge sygdomme, bla. hjerte kar sygdomme.

Når vi spiser planter, så får vi helt automatisk mange af de vigtige næringsstoffer.

Kaffe

Kaffe er ikke for alle, men studier viser at kaffe er sundt. Undersøgelser viser at kaffedrikkere lever længere.

Kaffe indeholder antioxidanter der er sunde for os. Nogle af os bliver påvirket mere af koffein and andre. Koffeinfri kaffe indeholder også antioxidanter.

Spis svampe

Svampe har vist at de er med til at forebygge forskellige sygdomme herunder nogle former af kræft.

Nogle undersøgelser har vist at der kan være helt op til 64% mindre risiko for brystkræft ved at spise svampe hver dag.

Spis bær

Undersøgelser viser at alle bær holder din hjerne sund. Bær indeholder kritiske vitaminer og mineraler som din krop har brug for.

Bær er også gode for hjertet og blodsukker balancen.

Frosne bær har stort set samme egenskaber som friske bær.

Spis bønner

Bønner og bælgfrugter er gode protein- og fiberkilder. Samtidig er de en god kilde til jern, magnesium og kalium.

Ca. 1/3 af verdens befolkning har bønner og bælgfrugter som deres primære proteinkilde.

Undersøgelser i 2004 har vist at bølgfrugter kan forlænge livet for nogle mennesker.

Bønner giver luft i maven, det kender de fleste af os. Når bønnerne sættes i blød i minimum 24 timer og man skifter vandet et par gange undervejs inden bønnerne koges så de er godt gennemkogte. Så er der en god chance for at bønnerne giver mindre luft i maven.

Spis grønt

Grønne grøntsager som broccoli, kål og salat kan forebygge sygdomme. De grønne grøntsager indeholder nogle stoffer der holdes os friske.

En undersøgelse fra 2015 af 1000 ældre viste at dem der spiser grønt 1-2 gange dagligt følte og opførte sig 11 år yngre.

Krydderier

Krydderier benyttes i mange dele af verden, dels på grund af smagen, men også på grund deres sygdoms forebyggende egenskaber.

Undersøgelser viser at gurkemeje kan forebygge betændelse, alzheimers og demens. Hvidløg er også kendt som et krydderi der kan forebygge sygdomme.

Spisevaner

Vi skaber selv vores vaner og derefter skaber vores vaner os.

Meget af den mad vi spiser påvirker vores sundhedstilstand og koncentrationsevne.

Det kan være svært at ændre vaner. Vi gør ofte det vi har lært og det der er nemmest for os. Men det kan lade sig gøre og der er en stor gevinst ved at ændre til sunde spisevaner.

Food Revolution – Plant-Powered & Thriving

Food Revolution Network med John og Ocean Robins i spidsen, har guidet mange til en sundere livsstil.

Gennem deres online forløb Plant-Powered & Thriving, bliver man i 6 uger guidet igennem en ændring af kosten til en mere sund livsstil.

De hjælper blandt andet med

  • Hvorfor er det svært at ændre vores kostvaner
  • Hvad er udfordringerne
  • Det tager for meget tid
  • Det er for dyrt
  • Gennemgang af hvordan du spiser sundt

Klik på knappen herunder se deres video, hvor de forklarer om at ændre kostvaner.


Glad og lykkelig hver dag
Få det bedste ud af din dag

Relaterede artikler

Komentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.